سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۰۴

اخبار

بیماری‌های شایع پاییزی و نکاتی برای پیشگیری

سرماخوردگی ، آنفلوانزا ، گلو درد ، عفونت حاد گوش ، برونشیت حاد ، سینوزیت و آسم ناشی از سرما برخی از شایع‌ترین بیماری‌های دیده شده در فصل پاییز هستند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ با تغییر فصل ، تغییرات آب و هوایی ، پوشش گیاهی و ذرات معلق در هوا نیز تغییر می‌کند . این چرخه طبیعی اثرات مهمی بر بدن دارد. همان‌طور که آنفلوآنزا و سرماخوردگی بیماری‌های شایع زمستان و بیماری‌های گوارشی اغلب در تابستان دیده می‌شوند ، بیماری های ویروسی در پاییز شیوع بیشتری دارند . آنفلوانزا ،گلو درد و آسم ناشی از سرما عارضه های شایع در پاییز قلمداد می‌شوند .

1

ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا با علائم بیماری های شایع که در فصل پاییز به اوج خودشان می‌رسند و نحوه جلوگیری از آن‌ها آشنا شوید .
**سرماخوردگی
سرماخوردگی می‌تواند در هر زمان از سال برای هر کسی اتفاق بیفتد ، اما زمان اوج آن پاییز است . این بیماری مسری است و می‌تواند از چند روز تا چند هفته ادامه یابد .
علائم : تب خفیف ،آبریزش بینی ، سردرد یا بدن‌درد ، سرفه ، عطسه ، احتقان ، گلودرد
نکات پیشگیری : مرتباً دست‌هایتان را در طول روز و به‌خصوص بعد از استفاده از دستشویی و قبل از صرف غذا بشویید ، سطح استرستان را پایین نگه دارید ، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و خوب بخوابید ،هنگام عطسه یا سرفه ، بینی و دهان خود را بپوشانید ، از گذراندن وقت در مکان‌های شلوغ خودداری کنید .
**آنفلوانزا
ویروس‌های آنفولانزا در فصل پاییز شایع هستند و در صورت عدم درمان بیماری می‌توانند شدید شود و به برونشیت یا ذات‌الریه تبدیل شوند .
علائم : اسهال ، خستگی بیش از حد و ناگهانی ، تهوع و استفراغ ، بدن‌درد ، خس خس و احتقان سینه ، لرز ، سردرد ، تب ، سرفه مداوم ، گلودرد ، تنگی نفس
نکات پیشگیری : به طور مرتب و به‌خوبی دست‌ها را بشویید ، وقت زیادی را در اماکن شلوغ نگذرانید ، هنگام عطسه یا سرفه بینی و دهان خود را بپوشانید ، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید ، به اندازه‌ی کافی استراحت کنید ، میزان استرستان را کاهش دهید .
**گلودرد
ممکن است در هنگام خنک شدن هوا در گلویتان احساس خراش یا درد داشته باشید که منجر به گلودرد می‌شود . گلودرد همچنین می‌تواند نشانه آلرژی ، سرماخوردگی و آنفلوانزا باشد .
علائم : گرفتگی صدا ، بلع مشکل ، تورم غدد در گردن ، از دست دادن اشتها ، لرز ، آبریزش و خارش چشم‌ها ، درد عضلانی و بدن‌درد ، گرفتگی بینی
نکات پیشگیری : از مکان‌های شلوغ دوری کنید ، اغلب اوقات دستتان را بشویید ، دهانتان را بپوشانید ، نوشیدنی‌ها ، غذاها یا ظروف غذا را با دیگران به اشتراک نگذارید ، به‌خصوص اگر بیمار هستند .
**عفونت حاد گوش
عفونت گوش در اثر التهاب یا ویروس در گوش میانی ایجاد می‌شود و در فصل پاییز نسبت به سایر فصول بیشتر رخ می‌دهد . این بیماری همچنین می‌تواند ناشی از بیماری‌های دیگری مانند آلرژی ، سرماخوردگی و آنفلوانزا باشد . عفونت گوش در کودکان شایع‌تر است .
علائم : گوش‌درد ، کم شنوایی در گوش آسیب‌دیده ، استفراغ ، اسهال ، احساس پُری در گوش ، حساسیت به لمس ، سرگیجه ، احساس کسالت
نکات پیشگیری : در محیط‌های بدون دود بمانید و مطمئن شوید که هیچ‌کس در خانه شما سیگار نمی‌کشد ، از فرو کردن گوش‌پاک‌کن در گوشتان خودداری کنید ، به کودکان خود چگونگی شستن صحیح دست‌ها و سایر روش‌های بهداشتی که از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند را بیاموزید .
**برونشیت حاد
برونشیت حاد التهاب لوله‌های برونشی است که هوا را به داخل ریه‌ها منتقل می‌کنند . این بیماری معمولاً در اثر ویروس ایجاد می‌شود و اغلب پس از سرماخوردگی ، گلودرد یا آنفلوانزا رخ می‌دهد . ویروس‌ها یا باکتری‌هایی که باعث برونشیت حاد می‌شوند در آب و هوای سرد رشد و نمو می‌کنند و به اصطلاح شکوفا می‌شوند .
علائم : گرفتگی یا احتقان قفسه سینه ، خس خس ، تنگی نفس ، بدن‌درد ، سرفه با مخاط سبز یا زرد ، لرز ، گلودرد
نکات پیشگیری : ترک سیگار ، اگر می‌کشید . دوری از چیزهایی که باعث تحریک گلو و ریه‌های شما می‌شوند؛ مانند حیوانات خانگی ، دود ، گرد و غبار و ... ضدعفونی کردن مرتب دستگیره‌ی درب‌ها ، میز و سایر سطوحی که اغلب لمس می‌شوند .
**سینوزیت
سینوزیت در اثر التهاب سینوس‌ها ایجاد می‌شود و در آب و هوای سرد بیشتر اتفاق می‌افتد ؛ چرا که رایج‌ترین علل سینوزیت یعنی آلرژی ، سرماخوردگی و آنفلوانزا در این زمان از سال شیوع بیشتری دارد . هوای سرد درد ناشی از سردردهای سینوسی را بدتر می‌کند .
علائم : حساسیت در ناحیه‌ی زیر چشم‌ها یا در پل بینی ، ترشحات پشت حلق ، دندان‌درد ، تغییر رنگ در ترشحات بینی ، گرفتگی بینی ، تب
نکات پیشگیری : ترشحات بینی‌تان را با نوشیدن زیاد مایعات ، رقیق نگه دارید . بینی خود را با اسپری‌های نمکی مرطوب نگه دارید . آلرژی‌تان را مدیریت کنید . از سفر هوایی خودداری کنید .
**آسم ناشی از سرما
هوای سرد و مرطوب با خشک کردن راه‌های هوایی خطر حمله آسم را افزایش می‌دهد . سرماخوردگی و آنفولانزا که از موارد شایع در فصل پاییز هستند ، از دیگر محرک‌های شعله‌ورکننده‌ی آسم در هنگام پاییز می‌باشند .
علائم : خس خس ، درد یا سفتی قفسه سینه ، سرفه ، تنگی نفس ، مشکل در صحبت کردن و خوابیدن
نکات پیشگیری : از محرک‌های آسم دوری کنید ، سیگار را ترک کرده و در محیط‌های بدون دود بمانید ، تنفس خود را بررسی کنید ، اگر به سختی نفس می‌کشید از اسپری‌های استنشاقی حاوی داروهای سریع الاثر استفاده کنید .
**سندروم رینود
پاییز اوج زمان درد و ناراحتی در بیماران مبتلا به سندرم یا پدیده رینود است . این اختلال نادر عروقی که 3 تا 5 درصد از جمعیت عمومی را درگیر می‌کند ، باعث تنگ شدن شدید رگ‌های خونی در انگشتان دست و پا می‌شود . مناطق آسیب‌دیده ممکن است به رنگ آبی یا سفید درآید . در موارد شدید ، از بین رفتن گردش خون ممکن است باعث ایجاد زخم یا حتی نکروز بافت شود .
علائم : بی‌حسی ، گردش خون ضعیف ، تورم
نکات پیشگیری : با مشاهده اولین نشانه حمله ، دستان خود را در آب گرم فرو کنید . هنگام افت دما ، انگشتان دست و پا را گرم نگه دارید . با نظر پزشک از داروهای مسدودکننده آلفا یا مسدودکننده کانال کلسیم استفاده کنید .
به محض اینکه شک کردید که به هر یک از این بیماری‌ها مبتلا شده‌اید ، به پزشک خود مراجعه کنید . شما می‌توانید با انجام اقدامات درمانی در زمان مناسب ، تسکین و بهبود سریع‌تری را تجربه کنید .

 

 
۱۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۴۶
تعداد بازدید : ۶۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید